Barn & ungdom

Johanneskyrkans ungdom

Johanneskyrkans Ungdom (JKU) är en egen förening i Johanneskyrkan och ansvarar för all barn och ungdomsverksamhet förutom konfirmationen. Det är en demokratisk förening som man blir medlem i genom termins/årsavgift eller via underskrift från vårdnadshavare om man är under sju år.

Vår förening är en av många equmeniaföreningar som tillsammans utgör riksorganisationen Equmenia. Equmenia förser oss med stöd i form av ekonomiska bidrag men framför allt genom bred kunskap om arbete med barn och ungdom.

Som demokratisk förening har vi en styrelse som organiserar och skapar förutsättningar för verksamheten och ser dessutom till att våra ledare får det stöd och den utbildning de behöver. Styrelsen väljs vid ett årsmöte dit alla medlemmar är välkomna att skicka förslag på styrelsemedlemmar, verksamheter och aktiviteter.

Barnkören

Barnkören övar/sjunger på tisdagar kl. 18.00 – 18.45 i Johanneskyrkan.
Någon söndag då och då sjunger vi i kyrkan.
Barnkören är för dig som går i låg/mellanstadiet.

Vill du vara med och sjunga?
Ta kontakt med:
Per Löfdahl, 0702-879573

Välkommen med!

Scout

Scouterna träffas alltid på måndagar 18.00-19.30. Scouterna träffas vid Greggereds kapell. Vi är nästan alltid ute.

Spårarscout är för dig som går i årskurs 1 till 3. Vi åker på läger, gör utflykter, har hemliga gäster, leker, busar, gömmer oss i skogen eller grillar korv vid vår eldplats. Alltid kläder efter väder!

Upptäckarscout är för dig som går i årskurs 4 till 6. Vi lär oss allt från hur man gör upp eld och tillverkar eget godis till första hjälpen och hur man hittar vilse. Vårt ledord är tillsammans och vi jobbar alltid för gemenskap. Alltid kläder efter väder!

Äventyrarscout är för dig som går på högstadiet. Som äventyrarscout får du lära dig något nytt nästan varje gång. Vi lär oss inte genom att läsa böcker som i skolan, i Scouterna provar vi på hur det är att göra på riktigt.

Tillsammans bestämmer ni vad ni ska göra, det kan vara allt från att poppa popcorn över öppen eld till att åka på läger och möta scouter från hela världen. Alltid kläder efter väder!

Scouting finns över hela världen! Mer information om scouting hittar du antingen på Equmenia eller Svenska scoutrådet.

Har du frågor om scout i Greggered så hör av dig till Britt-Marie Glamheden
mail: glamheden@hotmail.com

Titta gärna även in på vår Facebook-grupp för mer information!

Konfirmation

Under läsåret 23/24 vill vi i Johanneskyrkan i Lindome starta en konfirmandgrupp – Äventyrskonfa.
Vår tanke är att konfan ska passa de tonåringar som är nyfikna på Gud och kristen tro och som vill utmana sig själva på olika sätt. Vi kommer att blanda uteaktiviteter med naturupplevelser, utmaningar och andakter.
Äventyrskonfan handlar om att hitta äventyret runt hörnet och att i en miljö där man känner sig trygg få växa genom att våga både stora och små saker.

För vem? Alla som går på högstadiet dvs födda 2010 – 2008 (åk 7 – 9)
När? En söndag i månaden med start 10 september 2023 kl 10-18. Konfirmation 18 maj 2024*

Vi åker på ett läger (två dagar) under v 44 (allhelgonalovet) och en längre hajk under Kristi Himmelsfärdshelgen 9 – 12 maj 2024.

Har du frågor? Kontakta pastor Kaisa Svennberg kaisa@johanneskyrkan.com 0723-250145

Tonår

Är du intresserad, kontakta pastor Kaisa så får du veta mer.